2011. április 11., hétfő

Hús nélkül

Az én családom igazi ragadozókból áll, hiszen hús nélkül szinte elképzelhetetlen az életük. Néha azért igyekszem egy-egy hús nélküli napot tartani. A mai ebéd egészen ízletes és különleges.
Az egyszerű zöldborsó levest megbolondítottam nem kevés petrezselyemzölddel, de nem a lében, hanem a galuskában.


Zöldborsóleves zöld galuskával

Hozzávalók:
10 dkg zöldborsó (fagyasztott)
só, bors
1 tojás
1 ek. aprított petrezselyemzöld
liszt


A zöldborsót felöntjük 1 liter vízzel és megfűszerezzük ízlés szerint sóval és borssal. Feltesszük a tűzre és a forrástól számítva 5 percig főzzük.
A nokedlihez a tojást felütjük és megízesítjük sóval, borssal, majd hozzáadjuk a nagyon finomra aprított petrezselyemzöldet. Elkeverjük és még adunk hozzá lisztet, hogy egy kellemes lágy állagú masszát kapjunk. Ebből apró nokedliket szaggatunk a levesbe. Még 2 percig forraljuk.

A második fogás mondhatni egy egyszerű gombapörkölt, de mégsem az. Fantasztikus ízek keverednek benne, ami akár egy húsos napon lehetne egy vadpörkölt alapja is.
A köretnek készült polentától egy picit féltem, mert "kukoricakását" még sosem ettem. Gyerekkoromban a családban szokás volt készíteni, de már akkor sem szerettem. Talán divat mostanában polentát enni, de eddig ez is elkerült bennünket. Most viszont megembereltem magam és kipróbáltam. :) Bizony! Még a kétéves kis válogatósnak is ízlett. Az eredeti recept Laci bácsitól származik, amit megint egy kicsit átvariáltam, módosítottam.


 Vörösboros gombapörkölt polentával

Hozzávalók:
Gomba:
3 ek. olívaolaj
1 nagy hagyma
400 g gomba
1 ek. liszt
1 babérlevél
1,5 dl vörösbor
1 ek. aprított zsálya
só, bors
Polenta:
35 dkg kukoricadara
1,5 l forró zöldségleves
1 marék reszelt sajt (edami)
5 dkg vaj
2 gerezd fokhagyma
szerecsendió


A felmelegített olívaolajon pároljuk meg a karikákra vágott hagymát, majd adjuk hozzá a felszeletelt gombát és süssük együtt további 3-4 percig. Szórjuk meg a liszttel és tegyük bele a babérlevelet. Ezzel együtt pirítsuk 1 percig. Öntsük hozzá a vörösbort és még 3 dl vizet és még az aprított zsályát is. Fűszerezzük ízlés szerint sóval, borssal. Forraljuk fel, fedjük le és kis lángon főzzük 15 percig.
A polentához forraljuk fel a zöldséglevest és lassan állandó kevergetés közben öntsük bele a kukoricadarát. Ízesítsük meg a fokhagymával és a szerecsendióval. Főzzük 8-10 percig. Vegyük le a tűzről és keverjük hozzá a reszelt sajtot és a vajat.
A gombapörköltet a polentával tálaljuk.

A harmadik fogás pedig már csak kíváncsiságból született. Úgy gondoltam, hogy ez a polenta mennyiség sok lesz az én családomnak és az egésznek kb. a felét egy tepsibe öntöttem és kihűtöttem. Ebből készültek a fűszeres sült polentarudak, melyhez még egy kis fűszeres paradicsomsaláta is kerekedett. Jó lesz vacsorára.


 Sült fűszeres polentarudak

Hozzávalók:
35 dkg kukoricadara
1,5 l forró zöldségleves
2 gerezd fokhagyma
szerecsendió
1 tk. pirospaprika
1 tk. őrölt koriandermag
1 tk. kömény
olaj a sütéshez

 
A polentához forraljuk fel a zöldséglevest és lassan állandó kevergetés közben öntsük bele a kukoricadarát. Ízesítsük meg a fokhagymával és a szerecsendióval. Főzzük 8-10 percig. Vegyük le a tűzről és keverjük hozzá a fűszereket (pirospaprika, koriander, kömény). Kizsírozott alacsony oldalú tepsiben vastagon terítsük szét a főtt polentát, majd hagyjuk állni kb. 2 óra hosszát, hogy megkeményedjen. Vágjuk vastag ujjnyi rudakra. Serpenyőben forrósítsunk bő olajat és kisebb adagokban süssük a polentarudakat piros színűre, ropogósra. Papírtörlőn itassuk le.
Tálaljuk fűszeres paradicsomsalátával.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése